Blog over vakantiebeurzen in een digitale wereld

22-01-2018

Vakantiebeurzen in een digitale wereld

Beleving. Entertainment. Doen. Verhalen. Proeven. Ruiken. Zomaar even wat woorden waarmee organisatoren consumenten proberen te bewegen naar de jaarlijks terugkerende vakantiebeurzen te laten komen. Michel Verrast is sinds de oprichting al lid van de VvKR, de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties. Als bestuurslid, vrijwilliger en ambassadeur van de VvKR heb ik de afgelopen maand vier vakantiebeurzen bezocht. En wat valt me dan op? Ten eerste toch het grote aantal bezoekers, ondanks dat op internet toch echt alles te vinden is. Want zeg nou eerlijk, alle achtergrondinformatie van een land, recensies van reizigers, verschillende aanbieders met verschillende prijzen, informatie over visa en inentingen, alles is te vinden op het internet. Maar, consumenten willen een goed gevoel bij een bestemming krijgen en dus proeven ze graag alvast de lokale lekkernijen. En dansen ze mee met de Caraïbische schoonheid. En duiken en klimmen ze alsof ze al in het gedroomde outdoor paradijs zijn. En? Het werkt! Consumenten worden vermaakt, beleven het land al een beetje en raken enthousiast. Niet alle vakantiebeurzen pakken het al op deze manier aan. Maar ik ben ervan overtuigd dat ook zij wel zullen moeten. Mooi om te zien was het laten proeven van een wijn uit Georgië, helemaal in de sfeer van de beursstand. Ik zag in de ogen van de consument het enthousiasme ontstaan, geweldig!        

Verhalen van locals

En wat valt nog meer op? Er worden veel locals “binnen gevlogen”. Lokale gidsen, agenten, chauffeurs, lodge managers etc. Vol passie vertellen zij over hun land, hun gebruiken, het lekkere eten en de prachtige reizen die je daar kunt maken. Hier speelt volgens mij vertrouwen een grote rol. Het is toch net wat anders als een inwoner wat over een land vertelt dan dat de Nederlandse reisaanbieder dat doet. Slim gedaan dus. De consument krijgt al een gevoel bij een land en kan gedetailleerdere vragen stellen. En ik zie gewoon dat het de local enorm motiveert zijn land hier te mogen promoten. Daarnaast zie ik dat meer en meer reisaanbieders ervoor kiezen om reizigers die de reis al een keer gemaakt hebben, ervaringen uit eerste hand te laten vertellen. Ook dat kan denk ik prima werken, mits er een eerlijk en oprecht verhaal verteld wordt. En dus ook de dingen verteld worden waar je op reis toch wel rekening mee moet houden. Anders kan de indruk worden gewekt dat het een haast betaald promotieverhaal is.

Kleinschalig, uniek en authentiek

Tenslotte valt mij op dat er steeds meer aandacht is voor kleinschaligheid. Consumenten zoeken unieke bestemmingen weg van de massa. Authentiek en met respect voor de lokale bevolking, duurzaam, kleine groepen en met een persoonlijke benadering. Professionele kleinschalige reisorganisaties met passie, expertise en betrokkenheid worden sneller gezocht. Consumenten willen anders dan anders en thuis unieke verhalen willen vertellen. Uiteraard ben ik hier erg blij mee! Ik ben echter zeker niet blind voor de andere groep consumenten die graag opgaan in de massa en die denken: “In grote groepen is er meer kans dat het goed klikt, in grote accommodaties zijn vaak meer faciliteiten etc.” Vrijheid, blijheid, gelukkig is er voor iedereen steeds meer te kiezen en kan zo ieders wens worden vervuld!